Kebudayaan Rasulan Warga Salam ing
Masa Tanem
Umume, rasulan utawa resik desa dilakoke
saentek masa panen, ning neng desa Salam, Kecamatan Patuk beda, upacara rasulan
dilakoke justru ing ngarep musim tanem.
“Dudu siji penyimpangan, iki hal sing logis lan mlebu nalar. Substansi resik desa tetep padha. Rasulan sakwise masa panen kuwi manifestasi ucapan syukur, samentara resik desa jelang musim tandur yaiku wujud donga neng awal kemempengan tandur. Rujuane, ben produksi pertanian ningkat,” tembung Ngadiyo, Kabag pamerentahan desa Salam neng balai desa sapanggon, Minggu (15/11/2015).
“Dudu siji penyimpangan, iki hal sing logis lan mlebu nalar. Substansi resik desa tetep padha. Rasulan sakwise masa panen kuwi manifestasi ucapan syukur, samentara resik desa jelang musim tandur yaiku wujud donga neng awal kemempengan tandur. Rujuane, ben produksi pertanian ningkat,” tembung Ngadiyo, Kabag pamerentahan desa Salam neng balai desa sapanggon, Minggu (15/11/2015).
Resik desa kuwi uga diisi saka
kemempengan wayang lulang karo dalang Ki Kuwat Hadi Samono, dalang kondang saka
Kanigoro sing panitaya menggelar pementasan. dheweke mileh lakon “Tumuruning
Wahyu Sekar Slogoimo” sing jebulna sealur karo kekarepan warga.
Dalang iki nyeritoke, negeri Amarta sing dikomandani Prabu Yudhistira lagi diuji saka alam.
Produksi pangan jeblok alias wurung total. pamburine, kawula diguncang paceklik. larang pangan bisa neng dhuwuri sadawa pandawa nyaka wahyu sekar slogoimo.
Padmanaba, raja Dwarawati menehi saran supaya keluarga Pandawa nyedhaki gedung penyimpanan pusaka kerajan. digamblangna, sacacah pusaka bakal bergeser.
Dekne kabeh ngobah menyang karang kabolotan, panggon tinggal wulu cumbu Amarta, Semar Bodronoyo. Berdoa bareng punokawan, pandawa kedadeyan nyaka sekar slogoimo.
kuwi gambaran kebarengan neng jero donya pakeliran. neng alam yekti, ora adoh beda. pangarep arep meraih sukses manakala dheweke tandhang gawe bareng rakyat.
“kekedadeyanan tentu kudu diawali karo doa. kuwi amergane rasul desa awake dhewe lakoke neng awal cocok tandur,” gamblang Ngadiyo.
Dalang iki nyeritoke, negeri Amarta sing dikomandani Prabu Yudhistira lagi diuji saka alam.
Produksi pangan jeblok alias wurung total. pamburine, kawula diguncang paceklik. larang pangan bisa neng dhuwuri sadawa pandawa nyaka wahyu sekar slogoimo.
Padmanaba, raja Dwarawati menehi saran supaya keluarga Pandawa nyedhaki gedung penyimpanan pusaka kerajan. digamblangna, sacacah pusaka bakal bergeser.
Dekne kabeh ngobah menyang karang kabolotan, panggon tinggal wulu cumbu Amarta, Semar Bodronoyo. Berdoa bareng punokawan, pandawa kedadeyan nyaka sekar slogoimo.
kuwi gambaran kebarengan neng jero donya pakeliran. neng alam yekti, ora adoh beda. pangarep arep meraih sukses manakala dheweke tandhang gawe bareng rakyat.
“kekedadeyanan tentu kudu diawali karo doa. kuwi amergane rasul desa awake dhewe lakoke neng awal cocok tandur,” gamblang Ngadiyo.
Begalan
Begalan kuwe pacakan seni tutur tradisi sing diramu seni tari, pigunane nggo srana nyumponi urut-urutan upacara Pengantenan. Di gelar sejrone acara tekane rombongan penganten lanang mlebu maring plataran (latar) penganten wadon. Uba rampene wujud alat-alat dapur sing diarani "Brenong Kepang". Kuwe jan-jane salah sijine gawan penganten lanang, go nyumponi syarat adat mBanyumas sing tegese (makna simbolis)gathuk karo falsafah Jawa khususe wewengkon mBanyumas. Contone: ilir, iyan, cething, kusan, kalo (saringan ampas), tampah (nyiru), sorokan, centhong, siwur, irus, kendhil karo wangkring lan wlira. Egin ditambah maning karo ubarampe sajen, yakuwe pala pendhem, pala gantung, pala kesimpar, kembang pitung rupa/werna, beras kuning, sewernane gegodhongan,gedhang raja lan gedhang emas, endhog ayam,lan liya-liyane egin akeh maning. Sandhangane wong sing kedhapuk upacara begalan kiye kudu nganggo klambi kampret srawa ireng, bebed lancingan bathik Banyumasan,ikete wulung jeblagan, lan sikile kudu nyeker ora kena nganggo trumpah. Upacara Begalan kiye isine pitutur nggo penganten sakloron gole arep mbangun somah. Sejrone catur-gunem upacara, kuwe diwedharaken pitutur becik nggo penganten lan tamu sing pada teka ngrubung, kadhang-kadhang dibumboni glewehan-glewehan kepriwe carane wong urip omah-omah lanang-wadon. Pagelaran seni kiye diiring gendhing Jawa Banyumasan [Ricik-ricik, crebonan, gunung sari, gudril lan eling-eling ]. Maksud lan prelambang dibegal: "sing dibegal, kuwe dudu dunyane, tapi Bajang Sawane kaki penganten lan nini penganten". Upacara kiye di wakilaken tukang njoged sing wis biasa (dhukun begalan), gunggunge ana wong loro; sing siji dadi wakile penganten wadon gawane "Wlira" ruyung jambe (sigaran wit jambe), dene wakil penganten/besan lanang nggawa "Brenong Kepang" kuwe isen-isene prabot dapur. Biasane bar gelaran, "Brenong kepang" (alat dapur) sing digawa kuwe dibalangaken kanggo rebutan/rayahan penonton.
\
Begalan kuwe pacakan seni tutur tradisi sing diramu seni tari, pigunane nggo srana nyumponi urut-urutan upacara Pengantenan. Di gelar sejrone acara tekane rombongan penganten lanang mlebu maring plataran (latar) penganten wadon. Uba rampene wujud alat-alat dapur sing diarani "Brenong Kepang". Kuwe jan-jane salah sijine gawan penganten lanang, go nyumponi syarat adat mBanyumas sing tegese (makna simbolis)gathuk karo falsafah Jawa khususe wewengkon mBanyumas. Contone: ilir, iyan, cething, kusan, kalo (saringan ampas), tampah (nyiru), sorokan, centhong, siwur, irus, kendhil karo wangkring lan wlira. Egin ditambah maning karo ubarampe sajen, yakuwe pala pendhem, pala gantung, pala kesimpar, kembang pitung rupa/werna, beras kuning, sewernane gegodhongan,gedhang raja lan gedhang emas, endhog ayam,lan liya-liyane egin akeh maning. Sandhangane wong sing kedhapuk upacara begalan kiye kudu nganggo klambi kampret srawa ireng, bebed lancingan bathik Banyumasan,ikete wulung jeblagan, lan sikile kudu nyeker ora kena nganggo trumpah. Upacara Begalan kiye isine pitutur nggo penganten sakloron gole arep mbangun somah. Sejrone catur-gunem upacara, kuwe diwedharaken pitutur becik nggo penganten lan tamu sing pada teka ngrubung, kadhang-kadhang dibumboni glewehan-glewehan kepriwe carane wong urip omah-omah lanang-wadon. Pagelaran seni kiye diiring gendhing Jawa Banyumasan [Ricik-ricik, crebonan, gunung sari, gudril lan eling-eling ]. Maksud lan prelambang dibegal: "sing dibegal, kuwe dudu dunyane, tapi Bajang Sawane kaki penganten lan nini penganten". Upacara kiye di wakilaken tukang njoged sing wis biasa (dhukun begalan), gunggunge ana wong loro; sing siji dadi wakile penganten wadon gawane "Wlira" ruyung jambe (sigaran wit jambe), dene wakil penganten/besan lanang nggawa "Brenong Kepang" kuwe isen-isene prabot dapur. Biasane bar gelaran, "Brenong kepang" (alat dapur) sing digawa kuwe dibalangaken kanggo rebutan/rayahan penonton.
\
Cowongan
Mangsa
ketiga nang endi bae gawe rekasa. Sing paling ngrasakna sedulur tani. Sawah,
kebon, pekarangan garing padha nela. Nandur apa bae ora kambon banyu akeh ora
kasile. Arep liwet bae kudu mlaku adoh ngangsu sumur sing ana banyune. Sing ana
neng pinggir kali Serayu esih begja bisa ngedhuk wedhi gawe belik karo tangan
esih bisa metu banyune. Ning ya rekasa goli munggah mudhun ngangsu. Mangsa
terang dawa akeh sing sambat. Sapa maning sing bisa nekakna udan angger udu
Sing Kewasa? Mulane padha ngrekadaya nyuwun maring Gusti Allah supaya nyembadani
ngirim udan maring bumi. Salah sijine upacara nyuwun udan sing ana neng tlatah
Banyumas dearani cowongan. Nganakna cowongan biasane merga mangsa ketigane
liwat sekang patang wulan lawase. Utawane lemah wis padha garing malah nganti
mbledhag, sumur sat, tanduran padha garing, mati. Upacara cowongan nyuwun
marang Gusti Allah supayane nekakna sukmane Dewi Nawangwulan mbantu nekakna
udan nggo nelesi bumi sing garing. Dewi Nawangwulan kuwe sapa? Critane, Dewi
Nawangwulan kuwe widadari sekang kahyangan. Wektu mudhun maring bumi karo
batir-batire adus nang tlaga. Klambine deumpetna neng Jaka Tarub. Mesthi bae
ora bisa bali maring kahyangan. Banjur neng Jaka Tarub si widadari dejek bali.
Nawangwulan banjur dedadekena bojo urip kaya menungsa lumrahe. Bareng duwe anak
dejenengi Nawangsih, klambi sing deumpetna Jaka Tarub ketemu. Nawangwulan
banjur mabur maring kahyangan anake detinggal neng ngisor wit gedhang raja.
Mulane Nawangsih nggo nyambung batine Nawangwulan njaluk udan sing deanakena
neng ngisor wit gedhang raja. Kaya kuwe critane upacara mau niru Jaka Tarub.
Cowongan ora kena sembarangan. Ddhukun cowongan karo wong sing arep melu
upacara kudu padha tirakat suwene pitung dina pitung wengi. Ancase nggo
ngresiki jiwa lan raga. Sawise tirakat dhukun lan sing detugasi upacara siap
ngundang tekane Nawangwulan sing ketelah dearani Nini Cowong. Nini Cowong
wujude golek, endhase sekang cumplung awake sekang pring njuran deklambeni kaya
putri sing ayu rupane. Lakune upacara Cowongan panggonane neng ngisor wit
gedhang raja. Si dhukun maca mantra ngundang tekane Dewi Nawangwulan. Jere kon
mbantu nyuwun maring Gusti Allah nekakna udan sebab bumine wis garing, uripe
menungsa rekasa merga sumure sat, tanduran padha mati. Mbarengi dhukun maca
mantra, Nini Cowong deobahna kaya lagi nyuwun udan maring Gusti Allah. Ning
kasembadan orane gemantung Kersane Gusti Allah. Nah, siki udan wis temurun.
Godhong-godhong wis keton ijo. Bumi sing nela rapet maning. Sumur sat metu
banyune. Mulane mayuh padha sing gedhe rasa sukure. Kabeh obahing jagat kiye
neng Kewasane Gusti Allah. Demareni goli sambet angger selagi rumangsa rekasa
lan butuh maring pitulungane Gusti Allah. Kabeh mahluk wajib bekti maring sing
gawe urip sedawane esih ambekan, esih bisa nyawang srengenge madhangi bumi.
Mayuh bali maring kersane Gusti Allah. Sing ora kalah penting, anane berkah
udan kiye njuran aja dadi mala. Aja mbuwang runtah janji ber men dalan banyu
ora mampet.
Kethoprak
.
.
Kethoprak wiwit
bebukane awujud dedolanan para priya ing ndhususn sing lagi nganakake lelipur
sinambi nabuh lesung kanthi irama ana ing waktu wulan purnama ndadari, kasubet
gejog. Ana ing tembe keiring temang bebarengan ing kampong/shusun kanggo
lelipur. Sateruse ana tambahan kendhang, terbang lan suling. Mula wiwit saka ku
kasebut kethoprak lesung. Kira kira kedadeyan ing tahun. Banjur ana ing tahun
1909 wiwitan dianakake pagelaran kethoprak kanthi paripurna/lengkap. Pagelaran
kethoprak wiwitan sing resmi ing ngarepe masuarakat/umum, yaitu kethoprak
wreksotomo, dipandhegani dening Ki Wisangkoro, sing mandhegani kabeh kakung.
Carita sing dipagelarake yaiku: warsa-warsi, Kendana Gendini, Darma Darmi, lsp.
Sawise ikku pagelaran kethoprak sansaya suwe dai apik uga dadi klangenane
masyarakat, utamane ing tlata Yogyakarta. JINIS Anane gegayutan karo teater
para nara praja, mula pagelaran kethoprak, bisa dibedakake mangkene : Kothekan
lesung Kethoprak lesung wiwitan Kethoprak lesung Kethoprak gamelan Kethoprak gamelan
pendhopo Kethoprak panggung ISI CARITA Rupa werna carita pagelaran kethoprak
umpama carita rakyat, dongeng babad, ledenfa, sejarah lan adaptasi saka negari
manca bisa uga migunakake swasana Indonesia, tuladhane kaya Shakespeare:
Pangeran Hamlet utawa Sampek Eng Tay. Carita-carita baku: Darma-Darmi,
Warsa-warsi, Kendhana-gendhini, Abdul sumararupi, Panju Asmara Bangun, Klana
Sewandana, Andhe andhe lumut, Angling darma, Rara mendut, Damar Wulan,
Ranggalawe, Jaka Bodo. Crita klangenan masyarakat bisa awujud carita pahlawan,
peperangan, carita nglempengake kabecikan adate ing pungkasan carita sing
rumindake becik, jujur bakal entuk kemenangan. Ageman para nayaga pemain,
dipadakake karo carita kang dipagelarake. Biasane nganggo ageman para narapraja
jawa wektu jaman kerajaan mbiyen. Umpama Pangeran Wiroguna agemane ngaggo
priyayi Jawa Pangeran saka tlatah Jawa Tengah (Yogyakarta), semono uga
prajurit. Nanging uga ana ageman kang awujud simbolis, umpamane piyantun
wicaksana aweni ageman cemeng, piyantun suci aweni ageman pethak, ingkang
kendel agamene abang. Carita Baghdad agemane "Mesiran" nganggo afeman
sutra. Ageman wayang wong uga ana gegayutane karo kethoprak, utamane Kethoprak
pesisiran tlatah Jawa pesisir lor. Umpamane carita Angling Darma, Menak
Jingga/Damarwulan. Uga ana ageman kasebut basahan, yakuwi ageman kejawen
ananging cinampur ing liyan bisa rupa ageman batik, lan beskap uga surban
(biasane nganggo jubah). Ageman basahan iki adate ana ing carita menak utawa
carita para wali/para ulama islam ing sajerone praja. Sing dadi ciri wancine
kethoprak : Kanthi para nayaka/pemain Kiering tetabuhan (gamelan) Ageman
tembang kand dadi tetenger kethoprak Rembugan uga biasa nganggo tembang,
tembang bisa mujudake dadi pengiring adegan, dialog, monolog, utawa dadi narasi
Unining gamelan kanggo ngiringi tembang,, adegan, ilustrasi swasana carita,
swasana dramatic, kang mbedakake adgean siji lan sijine PERANGKAT PENGIRING
Kendhang, saron, kethuk, kenong lan gong kemada. Gamelan jangkep adate nganggo
suling utawa terbang. Kanthi tambahan keprak. Para nayaga kethoprak biasane
pinter anggone acting, uga pinter nembang lan njoged beksan . Para pradangga
gamelan, bebearengan karo sindhen waranggana ngeriringi irama gamelan
kethoprak. Senadyan sing dianggo basa Jawa, nanging kudu nganggo unggah ungguh
basa, bisa nganggo basa ngoko, basa krama, lan krama inggil. Seaiki ana ingg
wolak waliking jaman, kethoprak uga duwe improvisasi kanthi wujud dafelan lan
kethoprak humor ana ing siaran radio lan televisi. Carita bakune pada nanging
dipagelarake kanthi dhagelan. Mligi ngemukake lan nyenengake pemirsane
Disalin dari : http://www.burung-net.com/2014/11/contoh-artikel-bahasa-jawa-tentang-kethoprak.html
Disalin dari : http://www.burung-net.com/2014/11/contoh-artikel-bahasa-jawa-tentang-kethoprak.html
Wayangan Hari Guru
Njero saperlu HUT poro sijen guru
Republik Indonesia (PGRI) menyang-70, UPT TK-SD Kecamatan Ponjong menggelar
acara pentas wayang lulang sewengi nutuk, Rabu (25/11/2015) bengi. Becike,
wayangan iki ora mung nampilake sawong dalang, ning 3 wong sisan.
Pangarep Panitia wayangan, Sujana, S.Pd, M.M, nuturke, telu dalang sing unjuk ping keolehan iki yaiku Ki Sudiya Marsita lan Ki Sagi Purnomo. Sakarone mementaskan lakon Parikesit lair.
Sadurunge, panitia uga mementaskan dalang cilik, Ari Fatur Ihsan Bayu Pradigda, siswa kelas 3 SDN Ponjong III.
"Ki Sudiya Marsita kuwi ngrupakne kepala UPT TK-SD Ponjong. Lagekne Ki Sagi Purnomo yaiku guru SD Klumpit, Kenteng, Ponjong. Klebu para penabuh gamelan lan sinden uga saka unsur guru
Pangarep Panitia wayangan, Sujana, S.Pd, M.M, nuturke, telu dalang sing unjuk ping keolehan iki yaiku Ki Sudiya Marsita lan Ki Sagi Purnomo. Sakarone mementaskan lakon Parikesit lair.
Sadurunge, panitia uga mementaskan dalang cilik, Ari Fatur Ihsan Bayu Pradigda, siswa kelas 3 SDN Ponjong III.
"Ki Sudiya Marsita kuwi ngrupakne kepala UPT TK-SD Ponjong. Lagekne Ki Sagi Purnomo yaiku guru SD Klumpit, Kenteng, Ponjong. Klebu para penabuh gamelan lan sinden uga saka unsur guru
Yen dalang ciliknya mung pentas sedhela,
kurang saka 1 jam lakon Kikis Tunggorono," padhang Sujana disela mersani
wayang.
Pentas seni sing sengaja nampilake guru kesebut, banjur dheweke, ngrupakne upaya jero nglestarekne kebudayaan sisan ngoptimalke potensi lan sumber daya sing ana, paling utama saka lingkungan UPT TK-SD Kecamatan Ponjong. Dadine, senajan mung ngalon anggaran Rp 7,5 yuta, pihak panitia manekne awak kanggo menehi hiburan marang masyarakat.
"Anggaran wayangan bengi iki mung sethithik. Bahkan dalange wae malah iuran lan ora dibayar. Aneh ta? Iki bentuk keguyuban awake dhewe bareng demi meriahe acara balen taun. PGRI Kabupaten wae balen taun ora wani wayangan lho. Tau, ning mung liwat siaran radio," tembung Tukimin, anggota PGRI Gunungkidul sinambi guyon.
Pentas seni sing sengaja nampilake guru kesebut, banjur dheweke, ngrupakne upaya jero nglestarekne kebudayaan sisan ngoptimalke potensi lan sumber daya sing ana, paling utama saka lingkungan UPT TK-SD Kecamatan Ponjong. Dadine, senajan mung ngalon anggaran Rp 7,5 yuta, pihak panitia manekne awak kanggo menehi hiburan marang masyarakat.
"Anggaran wayangan bengi iki mung sethithik. Bahkan dalange wae malah iuran lan ora dibayar. Aneh ta? Iki bentuk keguyuban awake dhewe bareng demi meriahe acara balen taun. PGRI Kabupaten wae balen taun ora wani wayangan lho. Tau, ning mung liwat siaran radio," tembung Tukimin, anggota PGRI Gunungkidul sinambi guyon.
Kebudayaan Mubeng Beteng
Ewon warga meloni ritual lampah budaya
Mubeng Beteng jero ngelingi bengi 1 Suro 1949 Jimawal utawa 2015 Masehi, Rabu
bengi (14/10/2015). Acara ritual topo bisu mubeng beteng diawali karo lantunan
tembang macapat saka para abdi dalem sing jero saben lirik kidung kesebut
berisi donga mawa pengharapan manggon neng Keben Keraton Yogyakarta.
KRT Gondohadiningrat, pangarep panitia topo bisu Mubeng Beteng 2015 nuturke, sakwise nembang macapat sing dianyak sekitar gebug 21.30 WIB, sabanjure ewon warga sing pira neng Keben Keraton mbisakne sega gurih lan banjur ngumpul mbentuk bergada. Ewon warga saka macem-macem umur lan daerah, katon khidmat nganti banjur bergada diucul saka GBPH Prabukusumo tepat gebug 00.00 WIB.
KRT Gondohadiningrat, pangarep panitia topo bisu Mubeng Beteng 2015 nuturke, sakwise nembang macapat sing dianyak sekitar gebug 21.30 WIB, sabanjure ewon warga sing pira neng Keben Keraton mbisakne sega gurih lan banjur ngumpul mbentuk bergada. Ewon warga saka macem-macem umur lan daerah, katon khidmat nganti banjur bergada diucul saka GBPH Prabukusumo tepat gebug 00.00 WIB.
“Jarwa saka mubeng beteng karo topo bisu
iki ngrupakne bekti masyarakat adhep pamerentah. Jaman dhikik akeh masyarakat.
Jarak sing arep ditempuh jero ritual topo bisu mubeng beteng iki dikiraknekne 4 km. Tuwa enom, lanang wedok, warga saka Yogyakarta arepa njaba daerah melu berpartisipasi jero ritual iki.
Hadiyati (60), warga Bantul ngaku nembe pisan iki meloni prosesi topo bisu mubeng beteng. Kanthi nggawa kekarepan diwenehna kawarasan, kaslametan lan berkah dheweke bareng kerabate ket peteng mau wis ketuk neng Keben Keraton kanggo melu ngubengi beteng. “Karo ndedonga diwenehna, kawarasan, kaslametan lan berkah,” turene.
Jarak sing arep ditempuh jero ritual topo bisu mubeng beteng iki dikiraknekne 4 km. Tuwa enom, lanang wedok, warga saka Yogyakarta arepa njaba daerah melu berpartisipasi jero ritual iki.
Hadiyati (60), warga Bantul ngaku nembe pisan iki meloni prosesi topo bisu mubeng beteng. Kanthi nggawa kekarepan diwenehna kawarasan, kaslametan lan berkah dheweke bareng kerabate ket peteng mau wis ketuk neng Keben Keraton kanggo melu ngubengi beteng. “Karo ndedonga diwenehna, kawarasan, kaslametan lan berkah,” turene.
Tumpeng Dadi Salah Siji Aspek Budaya
Tumpeng dadi salah siji aspek budaya,
nggeret didadekne dadi ndheweke panyinaon kanggo para prajurit.
Kuwi amergane lomba nggawe tumpeng nusantara dilaksanakake neng Aula Makodim 0730/Gunungkul.
"Tujuane lomba tumpeng nusantara mung sederhana, kanggo panjeronan budaya supaya prajurit TNI bisa manjing ajur-ajer," tembung Letkol Priyanto, Komandan Kodim 0730/Gunungkidul, dina Rabu (25/11/2015) kepengker.
Kuwi amergane lomba nggawe tumpeng nusantara dilaksanakake neng Aula Makodim 0730/Gunungkul.
"Tujuane lomba tumpeng nusantara mung sederhana, kanggo panjeronan budaya supaya prajurit TNI bisa manjing ajur-ajer," tembung Letkol Priyanto, Komandan Kodim 0730/Gunungkidul, dina Rabu (25/11/2015) kepengker.
Lomba iki ngrebutake Piala GKR
Mangkubumi. Acara lomba dilaksanakake saka kerjasama karo Dinas Kebudayaan lan
Pariwisata DIY, mawa menggandeng Persit.
Dibeberke kanthi rinci, lomba tumpeng nusantara dimeloni 30 pamawa awak saka 13 Koramil , 4 saka Makodim, mawa 13 ibu PKK tingkat kecamatan. Miturut Dandim, tumpeng nduweni akeh jarwa. salah siji antarane yakni bentuk tumpeng sing kaya gunung nglambangake hubungan manungsa karo Sang Pencipta.
"Lomba mangkene intine kanggo melajari jarwa simbolik sing terkandung neng jero tumpeng dadi budaya nusantara. Tim pangaji ditekakne saka Dinas pariwisata DIY lan Korem 072/Pamungkas," imbuh Priyanto.
Lomba sing ping pisan dilakoke iki dimenangna saka PPK Kecamatan Karangmojo dadi juara I, Koramil 06/Semin juara II, lan Koramil 10/Semanu meraih juara III.
Dibeberke kanthi rinci, lomba tumpeng nusantara dimeloni 30 pamawa awak saka 13 Koramil , 4 saka Makodim, mawa 13 ibu PKK tingkat kecamatan. Miturut Dandim, tumpeng nduweni akeh jarwa. salah siji antarane yakni bentuk tumpeng sing kaya gunung nglambangake hubungan manungsa karo Sang Pencipta.
"Lomba mangkene intine kanggo melajari jarwa simbolik sing terkandung neng jero tumpeng dadi budaya nusantara. Tim pangaji ditekakne saka Dinas pariwisata DIY lan Korem 072/Pamungkas," imbuh Priyanto.
Lomba sing ping pisan dilakoke iki dimenangna saka PPK Kecamatan Karangmojo dadi juara I, Koramil 06/Semin juara II, lan Koramil 10/Semanu meraih juara III.
Nguri-uri Busana Pengantin Gaya Semarangan
mleboni bulan
sing diramaikan karo ulem-ulem raben, beragam gaya klambi pengantin pun anyak
dinyangna. saka beragam tren klambi pengantin tradisional, gaya Surakarta lan
Yogyakarta isih dadi primadona sing rekasa digeser saka tren Western pisana.
ning tahukah kowe, nek wilayah panjungkat uga nduwe tren klambine dhewe?
yaiku klambi pengantin Semarangan sing saiki ora tau krungu meneh gaungnya. Padahal, jero klambi pengantin Semarangan, ragam kultur berpadu harmonis. Pasalnya, Semarang sing termahsyur dadi kutha dagangan dadi melting pot utawa panggon peleburan saka beragam budaya kaya Jawa, Eropa, Arab, lan Tiongkok. mangkana halnya jero klambi pengantin Semarangan.
jero klambi pengantin Semarangan, mempelai lanang ngenakake gamis sing kegawe saka bebed sutra ndawa nganti dhuwur dhengkul. panglambi kelambi gamis iki nunjukake ciri Arab, luwih-luwih karo paduan surban sing dienggo mempelai lanang. Gamis dienggo neng jero jas sing kegawe saka beludru, berkerah shang-hai karo hiasan payet. Sementara kanggo ngisoran, mempelai lanang ngenakake kathok dawa mbakal beludru. paling akhir, dienggo selop kanggo alas sikil. Pengaruh budaya Eropa kedelok nang panglambi kaus tangan lan sikil arupa putih. Pengaruh padha uga nampak nang panglambi slempang saka bolah emas.
lagekne kanggo pengantin wedok, dikenakna kebaya beludru bersulam gim utawa mote karo hiasan tabur kancing emas, lan kerah model shang-hai. kanggo ngisoran, mempelai wedok ngenakake bebed songket lan dipadu karo alas sikil selop mawa berkaus tangan lan sikil.
panganggo lan Pengaruh Kultural
Manequin karo klambi pengantin Semarangan neng Museum Ranggawarsita. (Foto: Istimewa)
Manequin karo klambi pengantin Semarangan neng Museum Ranggawarsita. (Foto: Istimewa)
ora mung klambi, pengantin gaya Semarangan uga ngenakake beragam panganggo sing nunjukake perpaduan telu budaya. dadi wakil saka budaya Jawa, untaian kembang melati, nawa, cempaka kuning, lan kembang kantil, mradani dandanan sang mempelai wedok. banjur nampak uga nang panglambi gelung yakni konde kembang (irisan pandan arum) sing dipasang nang kanggonan tengah. nang konde jungkat mata, disematkan jungkat melati perak neng sisi tan lan kiwane. ora lali hiasan cunduk mentul sing nyacah lima buah. lima buah cunduk mentul melambangkan sholat lima wayah sing kudu dining pasangan pengantin.
Pengaruh budaya Eropa diwakili saka pilih emas sing disematkan neng kanggonan bathuk, karo hiasan telu mata neng kanggonan tengahe, awak saka loro mata inten lan telu watu abang. lan neng dhuwur pilih emas dipasang pilih ireng sing kegawe saka beludru karo hiasan payet. neng dhuwure dipasang pilih perak, lan sing paling dhuwur disematkanlah kroon (kuluk). sabanjure kanggo tan lan kiwa kuping ngarep ngenakake sumping perak mata. kanggonan buri kuping diwenehi hiasan endhog remeg yaiku hiasan kembang cempaka kuning sing dijojoh kembang melati. Paduan emas, mata lan kuluk, nunjukake kentalnya budaya Eropa. padha halnya karo para permaisuri priyayi Eropa sing dadekne emas dadi gaya urip.
paling akhir, pengaruh budaya Tionghoa kedelok nang panganggo anting-anting tes-tes (anting-anting dawa) iki kalung sing awak dhuwur telu macam. Yakni kalung markis (perak), kalung mintora (emas), lan kalung krekan (emas). neng kiwa lan tan lengen uga kanggoke kelat pundhak bermotif manuk. Sementara driji pengantin wedok dihiasi ali-ali, lan gelang neng ugel-ugel.
yaiku klambi pengantin Semarangan sing saiki ora tau krungu meneh gaungnya. Padahal, jero klambi pengantin Semarangan, ragam kultur berpadu harmonis. Pasalnya, Semarang sing termahsyur dadi kutha dagangan dadi melting pot utawa panggon peleburan saka beragam budaya kaya Jawa, Eropa, Arab, lan Tiongkok. mangkana halnya jero klambi pengantin Semarangan.
jero klambi pengantin Semarangan, mempelai lanang ngenakake gamis sing kegawe saka bebed sutra ndawa nganti dhuwur dhengkul. panglambi kelambi gamis iki nunjukake ciri Arab, luwih-luwih karo paduan surban sing dienggo mempelai lanang. Gamis dienggo neng jero jas sing kegawe saka beludru, berkerah shang-hai karo hiasan payet. Sementara kanggo ngisoran, mempelai lanang ngenakake kathok dawa mbakal beludru. paling akhir, dienggo selop kanggo alas sikil. Pengaruh budaya Eropa kedelok nang panglambi kaus tangan lan sikil arupa putih. Pengaruh padha uga nampak nang panglambi slempang saka bolah emas.
lagekne kanggo pengantin wedok, dikenakna kebaya beludru bersulam gim utawa mote karo hiasan tabur kancing emas, lan kerah model shang-hai. kanggo ngisoran, mempelai wedok ngenakake bebed songket lan dipadu karo alas sikil selop mawa berkaus tangan lan sikil.
panganggo lan Pengaruh Kultural
Manequin karo klambi pengantin Semarangan neng Museum Ranggawarsita. (Foto: Istimewa)
Manequin karo klambi pengantin Semarangan neng Museum Ranggawarsita. (Foto: Istimewa)
ora mung klambi, pengantin gaya Semarangan uga ngenakake beragam panganggo sing nunjukake perpaduan telu budaya. dadi wakil saka budaya Jawa, untaian kembang melati, nawa, cempaka kuning, lan kembang kantil, mradani dandanan sang mempelai wedok. banjur nampak uga nang panglambi gelung yakni konde kembang (irisan pandan arum) sing dipasang nang kanggonan tengah. nang konde jungkat mata, disematkan jungkat melati perak neng sisi tan lan kiwane. ora lali hiasan cunduk mentul sing nyacah lima buah. lima buah cunduk mentul melambangkan sholat lima wayah sing kudu dining pasangan pengantin.
Pengaruh budaya Eropa diwakili saka pilih emas sing disematkan neng kanggonan bathuk, karo hiasan telu mata neng kanggonan tengahe, awak saka loro mata inten lan telu watu abang. lan neng dhuwur pilih emas dipasang pilih ireng sing kegawe saka beludru karo hiasan payet. neng dhuwure dipasang pilih perak, lan sing paling dhuwur disematkanlah kroon (kuluk). sabanjure kanggo tan lan kiwa kuping ngarep ngenakake sumping perak mata. kanggonan buri kuping diwenehi hiasan endhog remeg yaiku hiasan kembang cempaka kuning sing dijojoh kembang melati. Paduan emas, mata lan kuluk, nunjukake kentalnya budaya Eropa. padha halnya karo para permaisuri priyayi Eropa sing dadekne emas dadi gaya urip.
paling akhir, pengaruh budaya Tionghoa kedelok nang panganggo anting-anting tes-tes (anting-anting dawa) iki kalung sing awak dhuwur telu macam. Yakni kalung markis (perak), kalung mintora (emas), lan kalung krekan (emas). neng kiwa lan tan lengen uga kanggoke kelat pundhak bermotif manuk. Sementara driji pengantin wedok dihiasi ali-ali, lan gelang neng ugel-ugel.
Jathilan, Seni Bermain dengan Roh
RAGAM kesenian
neng Jawa tengah tenan ora ketung cacahe. wayang purwa, kethoprak, wayang wong,
yaiku segelintir saka atusan kesenian sing makili saben-saben daerah. ora
arang, kesenian tradisional daerah sapanggon nggunakne hal-hal mistik sing
banget kental. dadi contho kesenian Sintren sing nyeluk roh bidadari, utawa
kesenian Nini Thowok sing ngundang roh kanggo mlebu menjero boneka. ngonoa karo
kesenian Jathilan, sing banjur luwih populer dikenal karo jaran kepang utawa
jaran lumping utawa ebeg Banyumasan.
jero rentetan sejarah, kesenian Jathilan ditujukan kanggo nyeluk roh-roh mbah putri moyang. neng kene, sang pandolan Jathilan bertindak dadi pantara. jero kondisi kesurupan kuwi, pandolan Jathilan bisa nglakoke hal-hal neng njaba nalar. Dukun sing bertindak dadi pawang kudu luwih tandhang gawe ekstra atos. biyasane roh sing wis ngenggoni wadag sang pangayo arep ngajokake akeh panjaluk.
Konon, kesurupan timbul akibat alunan irama musik sing khusus lan berirama statis karo obahan-obahan sing monoton. pandolan njoget karo berkonsentrasi adhep kepitaya an arep tekane roh-roh kesebut. Sang pandolan arep rumangsakne ngelu, terhuyung-huyung, nganti kelangan daya pikir lan gampang kanggo dadi pantara lelembut.
Jathilan Riwayatmu saiki
Pergeseran zaman melu mengubah ubarampe kesenian Jathilan. owah-owahan kesebut nampak saka piranti musik, bentuk jaran, mawa klambi pangayo. kanggo piranti musik, wektu iki akeh ditambahake kecek, demung, kenong, kelining, lan liya-liya. mangkana uga karo bentuk jaran lumping sing saiki digawe luwih cilik lan ngutamakne kebecikan. klambi pangayo Jathilan pun luwih pepak ketimbang era sadurunge.
kajaba kuwi, joged Jathilan sing dhisik mung dipentaskan nang dina-dina tertentu kaya upacara resik desa, saiki bergeser dadi jogedan penyambutan dhayoh utawa hiburan samata. nyalahan ping kerep dipentaskan jero format pawai, karo pangayo nyacah pitu nganti 21 wong, utawa dipentaskan jero bentuk sendratari. kanggo sendratari, lakon sing dipergelarkan antara liya cerito Panji Asmorodono lan Panji Asmarabangun. kanggo kepentingan-kepentingan iki, barangkali ketekan roh-roh lembut wis ora kediutamaknen. Justru aji-aji estetis-lah sing terus dikembangkan lan ditekakne jero saben pagelaran.
jero rentetan sejarah, kesenian Jathilan ditujukan kanggo nyeluk roh-roh mbah putri moyang. neng kene, sang pandolan Jathilan bertindak dadi pantara. jero kondisi kesurupan kuwi, pandolan Jathilan bisa nglakoke hal-hal neng njaba nalar. Dukun sing bertindak dadi pawang kudu luwih tandhang gawe ekstra atos. biyasane roh sing wis ngenggoni wadag sang pangayo arep ngajokake akeh panjaluk.
Konon, kesurupan timbul akibat alunan irama musik sing khusus lan berirama statis karo obahan-obahan sing monoton. pandolan njoget karo berkonsentrasi adhep kepitaya an arep tekane roh-roh kesebut. Sang pandolan arep rumangsakne ngelu, terhuyung-huyung, nganti kelangan daya pikir lan gampang kanggo dadi pantara lelembut.
Jathilan Riwayatmu saiki
Pergeseran zaman melu mengubah ubarampe kesenian Jathilan. owah-owahan kesebut nampak saka piranti musik, bentuk jaran, mawa klambi pangayo. kanggo piranti musik, wektu iki akeh ditambahake kecek, demung, kenong, kelining, lan liya-liya. mangkana uga karo bentuk jaran lumping sing saiki digawe luwih cilik lan ngutamakne kebecikan. klambi pangayo Jathilan pun luwih pepak ketimbang era sadurunge.
kajaba kuwi, joged Jathilan sing dhisik mung dipentaskan nang dina-dina tertentu kaya upacara resik desa, saiki bergeser dadi jogedan penyambutan dhayoh utawa hiburan samata. nyalahan ping kerep dipentaskan jero format pawai, karo pangayo nyacah pitu nganti 21 wong, utawa dipentaskan jero bentuk sendratari. kanggo sendratari, lakon sing dipergelarkan antara liya cerito Panji Asmorodono lan Panji Asmarabangun. kanggo kepentingan-kepentingan iki, barangkali ketekan roh-roh lembut wis ora kediutamaknen. Justru aji-aji estetis-lah sing terus dikembangkan lan ditekakne jero saben pagelaran.
suguhan wayang lulang
lan Arak Tumpeng kanggo Sambut Suro neng Blora
MENYAMBUT taun
anyar Hijriah lan Suro, masyarakat Kelurahan Mlangsen Blora nduweni tradisi
dhewe sing terus dilestarekne nganti wektu iki. salah sijine yaiku karo sanuli
mementaskan pagelaran wayang lulang sabengi suntuk sing dianakne neng Jl
Kenanga eks pasar pitik Mlangsen Blora, Rabu (14/10) bengi. ning sacacah
prosesi budaya dianakne sadurung pementasan wayang lulang kesebut.
neng antarane karo nglakoke bancaan neng Balai Kelurahan nang Selasa (13/10) bengi, sing banjur dibanjurke karo kirab ngepung Kelurahan Mlangsen nang tengah wengi utawa tepat gebug 24:00. Arak-arakan keliling desa dimeloni saka atusan warga, sakwise buyar bali dilakoke bancaan.
banjur uga dipentaskan seni barong singo lodro neng panggon gang Koplak sing ana neng sekitar alon-alon Blora. anyar sakwise kuwi neng pentaskan wayang lulang ping sing iki njupuk lakon Kresno Gugah karo dalang Ki Mudho Sutarno.
“kabeh kemempengan kesebut nyat kanggo menyambut taun anyar hijriah lan Suro, uga kanggo nglestarekne budaya sing wis suwe ana lan dadi luwih semarak,” gamblang endhas Kelurahan Mlangsen Blora Budiman.
Alumnus STPD iki muwuhi menawa pentas wayang lulang sanuli dianakne saben tekane taun anyar Hijriah utawa udhar 1 utawa bengi 2 Muharram/Suro. sisan elingan 1 Suro pangudharan Jawa. kemempengan kuwi wis dadi tradisi menawa saben datanganya bulan Muharam utawa taun anyar Hijriah, warga Mlangsen sanuli melaksanan pentas wayang lulang, mawa rangkaian kemempengan liyane.
manute, tradisi kesebut wis dianakne anyak taun 1967 nganti wektu iki, awalnya tunjukan karo wayang krucil, tau uga wayang golek, ning sakwise kuwi sanuli wayang lulang lan lokasi sing dipileh sanuli ana ing eks pasar Pitik utawa saiki dikenal karo Jl Kenanga. pilehan kesebut nyat dudu tanpa alasan, amerga pasar pitek persis ana ing sisih kidul Alon-alon Blora, dadine bisa miske warga kanggo menyaksikannya.
“ayo awake dhewe sambut taun anyar Hijriah karo kebak semangat lan ningkatake pangandel lan ketakwaan marang Allah. ben nang taun sing anyar iki, awake dhewe kabeh luwih sukses lan panangen neng Blora bisa berjaln karo becik lan lancar,”
ujar Budiman.
Sementara kuwi endhas Dinas hubungan Pariwisata Kebudayaan Komunikasi lan Informatika (DPPKKI) Blora Slamet Pamuji sing teka makili Penjabat (Pj) Bupati Blora Ihwan Sudrajat ngomongke yen tradisi wayangan neng Kelurahan Mlangsen ngrupakne salah siji tradisi budaya sing patut dilestarekne.
“aku menyambut becik kemempengan iki amarga kemempengan budaya sisan siji kearifan lokal sing patut dilestarekne,” turene.
neng antarane karo nglakoke bancaan neng Balai Kelurahan nang Selasa (13/10) bengi, sing banjur dibanjurke karo kirab ngepung Kelurahan Mlangsen nang tengah wengi utawa tepat gebug 24:00. Arak-arakan keliling desa dimeloni saka atusan warga, sakwise buyar bali dilakoke bancaan.
banjur uga dipentaskan seni barong singo lodro neng panggon gang Koplak sing ana neng sekitar alon-alon Blora. anyar sakwise kuwi neng pentaskan wayang lulang ping sing iki njupuk lakon Kresno Gugah karo dalang Ki Mudho Sutarno.
“kabeh kemempengan kesebut nyat kanggo menyambut taun anyar hijriah lan Suro, uga kanggo nglestarekne budaya sing wis suwe ana lan dadi luwih semarak,” gamblang endhas Kelurahan Mlangsen Blora Budiman.
Alumnus STPD iki muwuhi menawa pentas wayang lulang sanuli dianakne saben tekane taun anyar Hijriah utawa udhar 1 utawa bengi 2 Muharram/Suro. sisan elingan 1 Suro pangudharan Jawa. kemempengan kuwi wis dadi tradisi menawa saben datanganya bulan Muharam utawa taun anyar Hijriah, warga Mlangsen sanuli melaksanan pentas wayang lulang, mawa rangkaian kemempengan liyane.
manute, tradisi kesebut wis dianakne anyak taun 1967 nganti wektu iki, awalnya tunjukan karo wayang krucil, tau uga wayang golek, ning sakwise kuwi sanuli wayang lulang lan lokasi sing dipileh sanuli ana ing eks pasar Pitik utawa saiki dikenal karo Jl Kenanga. pilehan kesebut nyat dudu tanpa alasan, amerga pasar pitek persis ana ing sisih kidul Alon-alon Blora, dadine bisa miske warga kanggo menyaksikannya.
“ayo awake dhewe sambut taun anyar Hijriah karo kebak semangat lan ningkatake pangandel lan ketakwaan marang Allah. ben nang taun sing anyar iki, awake dhewe kabeh luwih sukses lan panangen neng Blora bisa berjaln karo becik lan lancar,”
ujar Budiman.
Sementara kuwi endhas Dinas hubungan Pariwisata Kebudayaan Komunikasi lan Informatika (DPPKKI) Blora Slamet Pamuji sing teka makili Penjabat (Pj) Bupati Blora Ihwan Sudrajat ngomongke yen tradisi wayangan neng Kelurahan Mlangsen ngrupakne salah siji tradisi budaya sing patut dilestarekne.
“aku menyambut becik kemempengan iki amarga kemempengan budaya sisan siji kearifan lokal sing patut dilestarekne,” turene.
Upacara resik desa
Rasulan, Wujud Syukur sing lestari
senajan upacara
resik desa rasulan anyak arang dilakoke nang masa saiki, ning sakanggonan gedhe
masyarakat isih ana sing kukuh kanggo mayokake dheweke. Upacara sing dianakne
sataun pisan sakwise panen iki dadi ungkapan syukur marang Tuhan ben panen
ikine nyaka pakoleh sing luwih becik, diberkahi rezekinya, lan terhindar saka
bencana neng desane.
pamadhan “Rasulan” nang tradisi iki berkait erat karo digunaknekne dheweke resik desa dadi ndheweke dakwah Islam, yakni wulangan Nabi Muhammad sing menekankan babagan keresikan. sadurung Islam mlebu, tradisi iki nduwe kaitan erat karo pambekten marang roh mbah putri moyang. Tradisi resik desa dhewe ora bisa dipisahake karo upacara tradisi wilujengan nagari sing sacara rutin dianakne sataun pisan saka pihak keraton.
Upacara resik desa rasulan diteraske neng panggon sing dipitaya i dadi puser (puser) daerah panggon. ana uga sing dianakne neng panggon mituwa desa, bergantung nang pakoleh musyawarah bareng masyarakat sapanggon.
Uniknya, yen jero pisan penyelenggaraan wis mileh jenis tunjukan tertentu, kaya ta wayang lulang, mula kanggo sateruse kudu tetap konsisten karo nganakne pagelaran wayang lulang saben nglakoke resik desa.
ngono uga karo cawisan-cawisan panganan utawa buah-buahan sing dipakolehake saka upadi pertanian kudu tetap konsisten saben taune. Konon, pilehan kesebut wis dadi keputusan sacara mudhun tumurun. ana kepitaya an, nek jero penyelenggaraan resik desa ora mileh model sing konsisten, dikuwatirke arep mbisa tumakne saka Danyang/Sing Mbaureksa ngrupa wurung panen, pageblug, lan sing liyane.
pilehan panganan sing biyasa dicawiske kanggo kenduri kaya ta lauk pauk ngrupa tempe, ngerti, gereh, pitik, kerupuk, peyek, srundeng, nuli apem, bakmi, lan kuluban. kanggo sacawis, ora keri kembang telon (kembang nawa, kantil, kenanga), buah-buahan, lan liyane. kanggo upacara resik desa sing dimawani karo wayang lulang, kajaba nyawiske macem-macem pepakan upacara, uga kudu njagakne tarub lan panggung kanggo mementaskan wayang lulang.
pamadhan “Rasulan” nang tradisi iki berkait erat karo digunaknekne dheweke resik desa dadi ndheweke dakwah Islam, yakni wulangan Nabi Muhammad sing menekankan babagan keresikan. sadurung Islam mlebu, tradisi iki nduwe kaitan erat karo pambekten marang roh mbah putri moyang. Tradisi resik desa dhewe ora bisa dipisahake karo upacara tradisi wilujengan nagari sing sacara rutin dianakne sataun pisan saka pihak keraton.
Upacara resik desa rasulan diteraske neng panggon sing dipitaya i dadi puser (puser) daerah panggon. ana uga sing dianakne neng panggon mituwa desa, bergantung nang pakoleh musyawarah bareng masyarakat sapanggon.
Uniknya, yen jero pisan penyelenggaraan wis mileh jenis tunjukan tertentu, kaya ta wayang lulang, mula kanggo sateruse kudu tetap konsisten karo nganakne pagelaran wayang lulang saben nglakoke resik desa.
ngono uga karo cawisan-cawisan panganan utawa buah-buahan sing dipakolehake saka upadi pertanian kudu tetap konsisten saben taune. Konon, pilehan kesebut wis dadi keputusan sacara mudhun tumurun. ana kepitaya an, nek jero penyelenggaraan resik desa ora mileh model sing konsisten, dikuwatirke arep mbisa tumakne saka Danyang/Sing Mbaureksa ngrupa wurung panen, pageblug, lan sing liyane.
pilehan panganan sing biyasa dicawiske kanggo kenduri kaya ta lauk pauk ngrupa tempe, ngerti, gereh, pitik, kerupuk, peyek, srundeng, nuli apem, bakmi, lan kuluban. kanggo sacawis, ora keri kembang telon (kembang nawa, kantil, kenanga), buah-buahan, lan liyane. kanggo upacara resik desa sing dimawani karo wayang lulang, kajaba nyawiske macem-macem pepakan upacara, uga kudu njagakne tarub lan panggung kanggo mementaskan wayang lulang.
nduwe Toleransi Budaya
neng Panggung lan Keling
pangandel sing
dianut saka mayoritas masyarakat panjungkat nduwe agama Islam, senajan ora
menutup dianute pangandel liya kaya Kristen Protestan, Katolik, Budha, lan
Hindu. kuripan religius sing ana neng panjungkat lor Jawa tengah bersinggungan
sacara harmonis neng tengah masyarakat, samisal nang warga Panggung neng Tegal.
Mayoritas para warga asli Panggung taat nang tuntunan agama Islam, sing
diwulangna saka mbah putri moyangnya.
ning mangkana dudu nduwe arti warga Panggung nglarang agama liya. Justru warga sing nduwe agama non Islam bisa madhakne awak. Warga Panggung ora mung fanatik jero nglakoni sholat wae ning isih ngupadi ngukuhi awak nglakoni kebiyasan mbah putri moyangnya, antara liya :
Rebo Wekasan, karo ngenekake pengajian neng lingkungan pesantren
ngenekake slametan utawa tahlilan kanggo 1 nganti 7 dina, 40 dina, 100 dina, mendak 1 nganti 3
resik kubur, maca doa (tahlil neng kuburan)
kajaba kuwi warga Panggung uga isih ngingu kuburan mbah Panggung, wong sing dianggep dadi cikal bakal masyarakat Panggung lan kedadeyan mengembangkan agama Islam neng daerah iki. pangingon-ingon kuburan dudu nduwe arti mbukak peluang kanggo mulangna syirik, musyrik arepa munafik, ning nggawa masyarakat sing isih mercayani anane kekuwatan sing ditinggalake saka mbah Panggung marang para warganya.
Justru kerep wong saka njaba warga Panggung sing ngakoni kekuwatan kesebut, dadine tugas juru kunci neng kene nggawa ben wong sing arep nyekar utawa nyepi ora kebacut dadi syirik utawa musyrik karo njaluk berkah saka kuburan mbah Panggung. Para peziarah teka saben dina Rabu Pon, Kamis Wage, Jemuwah Kliwon, utawa dina liya padha kepengenane.
Tradisi Jembul Tulakan
Sementara kuwi neng hampir kabeh masyarakat desa Tulakan Keling Jepara ngenal upacara tradisi tinggalan mbah putri moyang dekne kabeh sing karan Jembul. Tradisi iki manut panuturan warga anyak ana ket zaman Ratu Kali, salah sawong raja wadon sing nguwasa neng wilayah kesebut.
Tradisi Jembul wektu iki ngrupa loro tandu usungan, yakni tandu usungan sing karan karo Jembul Yoni lan tandu usungan sing karan karo Jembul Lingga. nang tandu usungan jembul Yoni ana aneka panganan kaya jadah, gemblong, jenang, tape lan aneka jajan pasar liyane. neng antara panganan sing ditata rapi iki ana hiasan sigaran pring, konon hiasan pring iki dipangarahake kanggo melambangkan Adipati Arya Penangsang.
banget beda panampilane dibanding Jembul Lingga. Jembul sing siji iki padha pisan ora dipepaki karo hiasan, bahkan neng dhuwur jembul iki cenderung ana sega tumpeng komplit karo aneka segarane.
Upacara tradisi Jembul dianyak saka desa Sonder, desa neng endi Ratu Kali nganyak bertapa kanggo nglakoke protesnya. neng desa iki, kabeh pamawa ritual nganyak prosesinya karo cara dhahar kembul alias pangan bareng kabeh pakoleh bumi lan pakoleh pertanian dekne kabeh. bubar pangan bareng, endhas desa Tulakang ngabangna marang 4 dusun sing ana neng desa Tulakan kanggo mbanjurke prosesi ritual neng dusun masing-masing.
ning mangkana dudu nduwe arti warga Panggung nglarang agama liya. Justru warga sing nduwe agama non Islam bisa madhakne awak. Warga Panggung ora mung fanatik jero nglakoni sholat wae ning isih ngupadi ngukuhi awak nglakoni kebiyasan mbah putri moyangnya, antara liya :
Rebo Wekasan, karo ngenekake pengajian neng lingkungan pesantren
ngenekake slametan utawa tahlilan kanggo 1 nganti 7 dina, 40 dina, 100 dina, mendak 1 nganti 3
resik kubur, maca doa (tahlil neng kuburan)
kajaba kuwi warga Panggung uga isih ngingu kuburan mbah Panggung, wong sing dianggep dadi cikal bakal masyarakat Panggung lan kedadeyan mengembangkan agama Islam neng daerah iki. pangingon-ingon kuburan dudu nduwe arti mbukak peluang kanggo mulangna syirik, musyrik arepa munafik, ning nggawa masyarakat sing isih mercayani anane kekuwatan sing ditinggalake saka mbah Panggung marang para warganya.
Justru kerep wong saka njaba warga Panggung sing ngakoni kekuwatan kesebut, dadine tugas juru kunci neng kene nggawa ben wong sing arep nyekar utawa nyepi ora kebacut dadi syirik utawa musyrik karo njaluk berkah saka kuburan mbah Panggung. Para peziarah teka saben dina Rabu Pon, Kamis Wage, Jemuwah Kliwon, utawa dina liya padha kepengenane.
Tradisi Jembul Tulakan
Sementara kuwi neng hampir kabeh masyarakat desa Tulakan Keling Jepara ngenal upacara tradisi tinggalan mbah putri moyang dekne kabeh sing karan Jembul. Tradisi iki manut panuturan warga anyak ana ket zaman Ratu Kali, salah sawong raja wadon sing nguwasa neng wilayah kesebut.
Tradisi Jembul wektu iki ngrupa loro tandu usungan, yakni tandu usungan sing karan karo Jembul Yoni lan tandu usungan sing karan karo Jembul Lingga. nang tandu usungan jembul Yoni ana aneka panganan kaya jadah, gemblong, jenang, tape lan aneka jajan pasar liyane. neng antara panganan sing ditata rapi iki ana hiasan sigaran pring, konon hiasan pring iki dipangarahake kanggo melambangkan Adipati Arya Penangsang.
banget beda panampilane dibanding Jembul Lingga. Jembul sing siji iki padha pisan ora dipepaki karo hiasan, bahkan neng dhuwur jembul iki cenderung ana sega tumpeng komplit karo aneka segarane.
Upacara tradisi Jembul dianyak saka desa Sonder, desa neng endi Ratu Kali nganyak bertapa kanggo nglakoke protesnya. neng desa iki, kabeh pamawa ritual nganyak prosesinya karo cara dhahar kembul alias pangan bareng kabeh pakoleh bumi lan pakoleh pertanian dekne kabeh. bubar pangan bareng, endhas desa Tulakang ngabangna marang 4 dusun sing ana neng desa Tulakan kanggo mbanjurke prosesi ritual neng dusun masing-masing.
0 komentar:
Posting Komentar